Μια βόλτα στον… Βόρειο Πόλο

Τα παιδιά αγαπούν το αισθητηριακό παιχνίδι, αγαπούν να λερώνονται, να πασαλείβονται και να πειραματίζονται με τα υλικά ! Η περιέργειά τους και η ανάγκη τους για εξερεύνηση τα κινητοποιεί να παίζουν και να αντιμετωπίζουν τα υλικά με τρόπο που εμείς οι ενήλικες ίσως να μην έχουμε φανταστεί. Ο ρόλος μας στο ταξίδι της ανακάλυψης είναι να προσφέρουμε ένα ασφαλές περιβάλλον μάθησης πλούσιο σε ερεθίσματα, ικανά να βοηθήσουν το παιδί να μάθει ευχάριστα παίζοντας!

Μία αγαπημένη δραστηριότητα των παιδιών από πολύ μικρή ηλικία είναι να βάφουν πέρα από το χαρτί τα δάχτυλά τους, τα χέρια τους, τα πόδια τους, καθώς και το πρόσωπο τους, είτε με μαρκαδόρο είτε με νερομπογιές είτε με κηρομπογιές. Με αφορμή αυτή τους την επιθυμία και την ανάγκη για εξερεύνηση μπορούμε να δημιουργήσουμε αναμνηστικές χειροτεχνίες χρησιμοποιώντας αποτυπώματα από τα χέρια ή τα πόδια τους.

Μία χειμερινή χειροτεχνία στη θεματική ενότητα “Πολικά ζώα”, αφού πρώτα έχουμε ασχοληθεί με τα ζώα που ζουν στους πόλους κι έχουμε συζητήσει για τη ζωή στο χιόνι, είναι να δημιουργήσουμε πιγκουίνους.  Αρχικά, ζητάμε από τα παιδιά να διαλέξουν εάν θέλουν να χρωματίσουν τα χέρια ή τα πόδια τους. Σεβόμαστε την προσωπικότητα και τη διάθεσή τους. Αφήνουμε σε αυτά την τελική επιλογή και υπενθυμίζουμε πως δεν πιέζουμε για κανένα λόγο να κάνουν κάτι που δεν επιθυμούν!

Για τη χειροτεχνία θα χρειαστούμε ένα χαρτόνι για βάση, ένα πινέλο, νερομπογιά μαύρου χρώματος, άσπρο χαρτόνι για κοιλιά και πάγο, μάτια και ό,τι χρώμα χαρτονιού θέλουμε για τα διακριτικά όπως το καπέλο, το κασκόλ κ.τ.λ.

Αρχικά, δίνουμε το πινέλο και το μαύρο χρώμα της νερομπογιάς και ζητάμε να ζωγραφίσουν μόνοι τους προσεκτικά όλη την παλάμη τους ή όλη την πατούσα τους. Αυτό αποτελεί μια διασκεδαστική διαδικασία για τα ίδια τα παιδιά, καθώς έρχονται σε επαφή με το πινέλο και το υγρό χρώμα, ανακαλύπτουν τη νέα υφή, γαργαλιούνται και, ως συνήθως, ξεσπούν σε γέλια. Προτρέπουμε τα παιδιά να είναι πολύ προσεκτικά στο χρωματισμό και να χρωματίσουν όλη την περιοχή μαζί με τα δαχτυλάκια.

Αφού χρωματίσουν π.χ. με το δεξί χέρι το αριστερό πόδι, πατούν στο χαρτί και αφήνουν το αποτύπωμά τους. Έπειτα χρωματίζουν με το αριστερό χέρι το δεξί πόδι, κάτι που συνήθως δυσκολεύει τα παιδιά που είναι δεξιόχειρες, Αντίστοιχα ο χρωματισμός του αριστερού ποδιού με το δεξί χέρι δυσκολεύει τα παιδιά που είναι αριστερόχειρες. Το ίδιο συμβαίνει και με τα χέρια. Αυτή η διαδικασία βοηθά τα παιδιά να ενισχύσουν τον αντιληπτικοκινητικό συντονισμό τους, ενώ ενισχύει τη λεπτή κινητικότητά τους. Ολοκληρώνοντας το βάψιμο της άλλης πατούσας, πατούν στο χαρτί και αφήνουν το αποτύπωμα της άλλης πατούσας. Ολοκληρώνοντας το βάψιμο της μίας παλάμης, ακουμπούν το χέρι στο χαρτί, αφήνουν το αποτύπωμα και συνεχίζουν με το βάψιμο της άλλης παλάμης. Τα δύο αποτυπώματα στο χαρτί αποτελούν πλέον και το κυρίως σώμα των πιγκουίνων!

Μέχρι να στεγνώσουν τα αποτυπώματα, αφήνουμε τα παιδιά να καθαρίσουν μόνα του τα λερωμένα μέρη, καθώς τα παιδιά αγαπούν και τη διαδικασία της καθαριότητας!

Το επόμενο στάδιο είναι να προσθέσουμε τα χαρακτηριστικά των πιγκουίνων. Για τα χαρακτηριστικά των πιγκουίνων αφήνουμε τα παιδιά να διαλέξουν τι θα βάλουν και πού. Ακόμα και εάν δε συμφωνούμε, τα αφήνουμε να δημιουργήσουν το δικό τους αποτύπωμα όπως θέλουν αυτά. Για παράδειγμα, μπορεί να μη συμφωνούμε με το σημείο που επιθυμούν να κολλήσουν το κασκόλ. Σημαντικό είναι να γνωρίζουμε πως είναι δική τους η κατασκευή και στοχεύουμε στη δική τους διασκέδαση. Σε περίπτωση που επέμβουμε, επισημαίνοντας  π.χ. “δεν μπαίνει εδώ το καπέλο” και επιδεικνύοντας που είναι το σωστό, πιθανόν το παιδί να απογοητευτεί, να χάσει το ενδιαφέρον του και να αναπτύξει αισθήματα μειονεξίας.

Συνεπώς, αφήνουμε το παιδί να κολλήσει όπου επιθυμεί τα χαρακτηριστικά του πιγκουίνου -μάτια, μύτη, καπέλο και πιθανόν ό,τι άλλο επιθυμεί, που ενδεχομένως εμείς να μην έχουμε σκεφτεί. Ενθαρρύνουμε κάθε προσπάθεια του παιδιού και επιβραβεύουμε τα κατορθώματά του δείχνοντας την αγάπη μας!

Καλές δημιουργίες !

Η Μαρίνα είναι νηπιαγωγός και ειδική νηπιαγωγός, κάτοχος δύο μεταπτυχιακών και μπορείτε να την βρείτε στο Instagram ως @teaching_through_play_crafts_

(Visited 4,977 times, 1 visits today)

Leave A Comment