Περί βιβλίων και ψυχής…

Ίσως δεν χρειαζόμαστε περισσότερους λόγους για να διαβάζουμε βιβλία πέρα από την απόλαυση που μας προσφέρουν και την αίσθηση ότι αφήνουμε πίσω την καθημερινότητά μας και ανοιγόμαστε σε νέους κόσμους. Η φιλαναγνωσία, όμως, τελικά μας προσφέρει ακόμh περισσότερα, βελτιώνοντας την ψυχική και σωματική υγεία μας.

Έρευνες έχουν δείξει ότι με την ανάγνωση ο εγκέφαλος μας δυναμώνει, καθώς χρησιμοποιεί ένα πολύπλοκο δίκτυο κυκλωμάτων και σημάτων, το οποίο ωριμάζει όσο περισσότερο διαβάζουμε. Παράλληλα, το διάβασμα βοηθάει στην πρόληψη της εξασθένισης των γνωστικών λειτουργιών λόγω του γήρατος. Δεν υπάρχει ακόμα άμεσα σύνδεση με την πρόληψη της άνοιας, έχει φανεί όμως ότι οι άνθρωποι που σε όλη τη διάρκειά της ζωής τους κρατούσαν τον εγκέφαλό τους ενεργό μέσα από δραστηριότητες όπως το διάβασμα, η επίλυση μαθηματικών ασκήσεων κ.ά. έχουν λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν άνοια.  Ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου είναι ακόμα μια επίδραση που έχει το διάβασμα -ειδικά για όσους διαβάζουν βιβλία από μικρή ηλικία.

Η ανάγνωση μας προετοιμάζει ώστε να κοιμηθούμε καλά και μπορεί να είναι μέρος μιας υγιούς νυχτερινής ρουτίνας πριν τον ύπνο. Οι ειδικοί προτείνουν σε αυτήν την περίπτωση το διάβασμα χαρτόδετων βιβλίων, καθώς το φως της οθόνης μπορεί να έχει επιβαρυντική επίδραση στον ύπνο, αλλά και στην υγεία γενικά. Σε περίπτωση που κάποιος αντιμετωπίζει διαταραχές στον ύπνο, το διάβασμα συνίσταται να γίνεται εκτός του υπνοδωματίου.

Επίσης, μέσα από την ανάγνωση βιβλίων ενισχύουμε την ικανότητά μας για ενσυναίσθηση. Μέσω την ανάγνωσης -ειδικά μυθιστορημάτων- ερχόμαστε σε «επαφή» με τον εσωτερικό κόσμο πολλών και διαφορετικών χαρακτήρων, ταυτιζόμαστε ή προσπαθούμε να καταλάβουμε καλύτερα τα κίνητρά τους και τις αποφάσεις τους. Εκπαιδευόμαστε με αυτό τον τρόπο σε έναν πιο ενσυναισθητικό τρόπο επικοινωνίας και σύνδεσής μας με τους άλλους ανθρώπους, το οποίο μπορεί να μας οδηγήσει σε πιο ουσιαστικές και ειλικρινείς σχέσεις με τους γύρω μας.

Η μείωση του άγχους που βιώνουμε είναι ένα ακόμα από τα οφέλη της ανάγνωσης. Σε μελέτη του 2009 φάνηκε ότι 30 λεπτά διαβάσματος μπορούν να μειώσουν την αρτηριακή πίεση, τον καρδιακό ρυθμό, αλλά και τη συναισθηματική δυσφορία. Αξίζει να αναφερθεί ότι παρόμοια αποτελέσματα έχει και η γιόγκα και το χιούμορ, όμως η ανάγνωση είναι μια πρακτική πιο εύκολη να ενταχθεί στην καθημερινότητά μας, ειδικά εάν είναι μέσα στα ενδιαφέροντά μας ήδη.

Παράλληλα, πέρα από τη μείωση του άγχους, τα βιβλία μπορούν να βοηθήσουν τους πάσχοντες από κατάθλιψη. Πιο συγκεκριμένα, σε έρευνα του 2013 άτομα που είχαν διαγνωστεί με ήπια κατάθλιψη και λάμβαναν αγωγή βιβλιοθεραπείας ανέφεραν βελτίωση των συμπτωμάτων τους σε σχέση με εκείνους που δεν έλαβαν τέτοιου είδους αγωγή. Η βιβλιοθεραπεία είναι ένα είδος θεραπείας που μπορεί να είναι συμπληρωματική με την ψυχοθεραπεία και τη φαρμακευτική αγωγή και αφορά την ανάγνωση συγκεκριμένων βιβλίων με στόχο οι θεραπευόμενοι να κατανοήσουν και να διαχειριστούν καλύτερα τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν τόσο επιστημονικά βιβλία ή αυτοβοήθειας, αλλά ακόμα και λογοτεχνικά.

Πέρα, όμως, από τις πολλές συγκεκριμένες παρεμβάσεις, τα βιβλία δημιουργούν στα άτομα με καταθλιπτικά συμπτώματα την ευκαιρία να νιώσουν λιγότερο απομονωμένοι και αποξενωμένοι, ενώ «δραπετεύουν» από τη δική τους δύσκολη πραγματικότητα και εισέρχονται σε έναν άλλο κόσμο.

Η ανάγνωση μπορεί να μας βοηθήσει να ζήσουμε περισσότερα χρόνια. Σύμφωνα με έρευνα του Yale το 2016, τα άτομα που διάβαζαν βιβλία είχαν μειωμένες πιθανότητες θανάτου κατά 20% σε βάθος 12ετίας σε σχέση με εκείνους που δεν διάβαζαν.

Και εάν το ερώτημα είναι τι είδους βιβλία πρέπει να διαβάζουμε, η απάντηση είναι ό,τι μας αρέσει και απολαμβάνουμε! Θα μπορούσαμε σε κάθε περίπτωση να είμαστε ανοιχτοί σε είδη λογοτεχνίας που δεν έχουμε δοκιμάσει να διαβάσουμε ποτέ, να ανακαλύψουμε νέους συγγραφείς ή να λάβουμε μέρος σε λέσχες ανάγνωσης ή σε challenges.

Τα βιβλία μπορούν να μας προσφέρουν μια ακόμα διέξοδο στην παρούσα συνθήκη της ζωής μας με τον Covid-19, να ταξιδέψουμε με έναν διαφορετικό τρόπο και να περάσουμε χρόνο μακριά από την οθόνη, χωρίς να μας διακόπτουν ενημερώσεις και mails. Είναι μια δραστηριότητα για να περάσουμε ποιοτικό χρόνο τόσο με τον εαυτό μας, όσο και με τα παιδιά μας, που μας προσφέρει σε πολλά επίπεδα.

 

Με πληροφορίες από:

https://www.healthline.com/health/benefits-of-reading-books#takeaway

https://www.harpersbazaar.com/uk/culture/culture-news/a31728850/reading-improves-mental-health/

(Visited 116 times, 1 visits today)

Leave A Comment